Att göra ett schema kan vara ett sätt att effektivisera jobbsökandet. Foto: Africa Studio/Shutterstock.
Att söka jobb kan kännas tungt och vara svårt att komma framåt i. Men genom att lägga upp jobbsökandet på liknande sätt som en arbetsvecka kan vardagen bli mer effektiv, skriver tidningen Ingenjören. Arbetsförmedlingens expert tipsar här om hur du effektiviserar ditt jobbsökande.
Precis som på ett vanligt arbete är det lätt att distraheras när man söker jobb. Det finns ju mycket annat som lockar i hemmet. Därför ger hon tips om olika strategier för hur du använder din tid mer effektivt när du söker jobb.
1. Formulera dina mål
Skriv ner vad du letar efter i ditt nya arbete. Räkna in vilka arbetsuppgifter du gillar, vilken lön du siktar på och vilka tider du vill jobba. Kanske vill du testa dina kompetenser och erfarenheter i ett helt annat yrke än du har haft tidigare?
Att veta vad du letar efter kommer att göra det lättare för dig att upptäcka jobb som verkligen är intressanta.
2. Hitta arbetssätt
När du har dina mål framför dig ska du fundera på hur du ska ta dig dit. Försök avgöra i vilka kanaler som du har störst chans att hitta jobb som passar din beskrivning. Använd kontakter som kan bli till hjälp i ditt sökande, eller skaffa dig nya kontakter.
Ta också vara på hjälp med att skriva ansökningar och lär dig hur du kan bli bättre på att lyfta fram styrkorna i ditt CV. Arbetsförmedlingen har bra vägledning för detta.
3. Gör ett schema
Nu är det dags att lägga upp ett schema för när du ska göra vad. Planera på det sätt som du skulle ha gjort på ett vanligt arbete, både när det gäller arbetstider, pauser och mål för veckan.
Förutom att denna strategi hjälper dig att hålla fokus på arbetssökandet tydliggör det också vilka tider du inte jobbar. Belöna dig också när du har åstadkommit ett visst mål med att göra något roligt.
4. Skilj arbetssökandet från privatlivet
Att skilja jobbsökandet från fritiden är inte helt lätt när du själv ansvarar för ditt schema. Ändå är det viktigt för din återhämtning att du gör just detta.
Några sätt att göra det på är att skapa en separat mejladress för ditt jobbsökande, och en lista där du skriver ner idéer som du inte kan göra på en gång men vill komma ihåg till ett senare tillfälle.
5. Gör ett utförligt personligt brev att plocka från
Även om du ska anpassa ansökan efter varje jobb är det bra att ha en utförlig mall att utgå ifrån. Skriv ett allmänt personligt brev där du lyfter vad du kan, vilka erfarenheter du har och vad som driver dig. Då kan du sedan foga ihop dina formuleringar utifrån varje tjänst och arbetsgivare utan att lägga tid på att skriva nytt.
6. Utvärdera och lär dig mer
Reflektera med jämna mellanrum över hur ditt arbetssökande går och om något behöver förbättras. Om du till exempel blir kallad på intervjuer men inte kommer vidare därifrån kan det vara en idé att öva på just intervjuteknik.
Kom ihåg att också skriva ner och känna dig nöjd med vad du har åstadkommit.