Transportarbetares förbund tycker det är viktigt att medlemmarna känner till vilken skillnad en inkomstförsäkring kan göra jämfört med bara a-kassans ersättning. Foto: Ruslan Ivantsov/Shutterstock.com och Watchara Ritjan/Shutterstock.com
InkomstförsäkringFackförbundet Transport genomför en kampanj för att informera om den inkomstförsäkring som de erbjuder sina medlemmar. Det är viktigt att facket informerar om vilken ersättning a-kassan egentligen ger och vilken skillnad inkomstförsäkringen kan göra, skriver Transportarbetaren.
Transports inkomstförsäkring ingår i medlemskapet och ger därmed automatiskt utökat skydd för förbundets medlemmar. Sedan ifjol går det dessutom att teckna en tilläggsförsäkring som kan ge högre ersättning under hela a-kassans ersättningsperiod. Detta kan vara avgörande för många som förlorar sitt jobb.
Inkomstförsäkring är dock inte nödvändig för alla medlemmar. Tjänar man under a-kassans tak får man ut mesta möjliga ersättning från inkomstförsäkringen. Men eftersom medlemsavgiften för Transport anpassas efter medlemmarnas inkomst behöver dessa medlemmar inte heller betala extra för någon inkomstförsäkring.
A-kassa ger inte full ersättning för många medlemmar
Transports försäkringsansvarige Sture Thorsell har arbetat mycket med att marknadsföra förbundets inkomstförsäkring. Han menar att förbundet måste prata om hur mycket man egentligen får ut i bara a-kassa om man skulle bli arbetslös.
– För de första hundra dagarna är det runt 14 500 kronor efter skatt – det är inga 80 procent av lönen om man tjänar runt 30 000 kronor i månaden, som många av våra medlemmar gör.
Han påpekar vidare att ersättningen blir ännu mindre efter 100 dagars arbetslöshet, för då sjunker taket för a-kassan. De som har små ekonomiska marginaler kan därför ha extra svårt att klara en arbetslöshetsperiod.
Inkomstförsäkring hindrar inte fackets arbete för bättre a-kassa
Transport var ett av de första LO-förbunden som införde en inkomstförsäkring, vilket gjordes 2007. De flesta av LO:s förbund erbjuder numera inkomstförsäkring, även om det från vissa håll har funnits motstånd. Ett argument har varit att facket ska fokusera på att förbättra a-kassa och andra försäkringssystem.
Men Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson ser ingen motsättning mellan detta arbete och att erbjuda medlemmarna en inkomstförsäkring. Det som kan oroa är att inkomstförsäkringen blir mycket dyr i en lågkonjunktur. Men det är också just för sådana situationer som inkomstförsäkringen finns, menar Lars Mikaelsson.